1. Az első találkozás
Húsz
éves koromban — amikor már négy éve zajlott egyfajta körforgás: féktelen
tombolás a végkimerülésig, nőfalás (mint kábítószer vagy inkább
üzemanyag) és túlhajtott szellemi munka, majd összeomlás, kimerülés,
hónapokig tartó káosz és nihil — nagyon kellemes környezetben, egy régi
kúriából átalakított, rendkívül barátságos személyzettel és a
legmodernebb eszközökkel és módszerekkel működő pszichiátriai
rehabilitációs intézetben vendégeskedtem. Miután az orvosomtól kapott
beutalás ideje elérkezett, két hosszú, végeláthatatlanul fárasztó napig
tartott, amíg összeszedtem egy sporttáskányi holmit, és megtettem a
másfél órányi autóbusz utat.
Egy
négyágyas szobában helyeztek el, az ablak melletti ágyon, azon a
délelőttön, amelyiken megérkeztem. Másnap délelőtt vették észre, hogy
még mindig ugyanott vagyok, ahova lepakoltak. El sem mozdultam az
ágyról. Táskám kinyitva, de majdnem érintetlenül az ágy lábánál. Csak
egy Dosztojevszkij könyvet vettem ki belőle (Feljegyzések a holtak
házából), ezt tartottam a kezemben még a tegnapi ruhámban fekve az
ágyon, és néha, amikor nem az ablakon keresztül bámultam kifelé, a
behavazott hegyoldalon álló fákra — olvastam belőle néhány oldalt.
Mivel
a reggelit már lekéstem, a délelőtti terápiás programok pedig — amelyek
közül a kezelőorvosommal az előző napon kellett volna kiválasztanom
azokat, amelyekre járni fogok — már javában folytak, némi sikertelen
kísérletezés után, amely valami társalgás-félére irányult; végül is
békén hagytak. Bár előbb még kicsikartak belőlem egy beleegyezésnek is
értelmezhető mormogást — hogy mivel kapcsolatban, azt nem tudtam.
Amikor
egy civil ruhás ápoló bejött (itt mindenki civilben volt), egyedül
voltam a szobában, és szabad kezemmel (amelyikkel nem a könyvet
tartottam) a függönyt babráltam. Hallottam, hogy valaki az ágyamhoz jön,
és valamit beszél… talán hozzám… én tovább nézelődtem kifelé. Csak
akkor próbáltam odafigyelni rá, amikor megérintette a karomat. Azt
mondta, hogy lekéstem a reggelit, és a délelőtti terápiás programokat,
amelyek egyébként kötelezőek mindenki számára. Nem tudta felkelteni az
érdeklődésemet, úgyhogy újra az ablak felé fordultam, és erősebben
megmarkolva a függönyt, néztem a csupasz téli fákat. Halvány fehér köd
gomolygott a bágyadt napsütésben.
De
megint megfogta a karomat, és megkérdezte, hogy hol voltam tegnap,
amikor a kezelőorvosommal meg kellett volna beszélnem, melyik
programokat választom? Nem figyeltem. Már beletörődtem, hogy néha
megérinti a karomat. Hallgattam, ahogy beszél. Nagyon kellemes hangja
volt. Megint a kezelőorvosomat említette, meg az ebéd szóra is
felfigyeltem — talán azért, mert már eléggé éhes voltam —, és ezeket
nagyon erős kérdő hangsúllyal mondta, úgyhogy mormogtam valami válasznak
tekinthetőt. Ettől végre megnyugodott, nem zaklatott tovább.
Így
az ebédről is lemaradtam, amit ugyanettől az ápolótól tudtam meg késő
délután; mert benézett a terápiás foglalkozásokra, megállapította, hogy
egyiken sem vagyok jelen.
Két
szobatársam volt. Ők hamar és könnyen beletörődtek, hogy nem lehet
velem kommunikálni. Másrészt nekik megvolt a maguk baja. Az egyik, egy
fiatal férfi, ha jól emlékszem, Bányai, attól készült ki, hogy meghalt a
felesége. Legtöbbször nem is tartózkodott a szobában, mert szüksége
volt arra, hogy valakivel beszélgethessen, mert ez elterelte a figyelmét
fájdalmáról — és velünk, szobatársaival nemigen lehetett. A másik, egy
nálam is három-négy évvel fiatalabb (mint később kiderült, rendkívül
intelligens) kamasz, nagyon látványos, zajos és idegesítő betegséggel:
kényszerneurózissal küszködött. Olyan egyszerű tevékenységek, mint
például mosdás, fogmosás vagy öltözködés rendkívül összetetté és
bonyolulttá váltak számára, a normális néhány perc helyett órákig
tartottak, ha egyáltalán sikerültek. Néha annyira ingerelt a meddő és
értelmetlen mozdulataihoz hatalmas mennyiségben elpazarolt energia, hogy
majdnem megszólítottam. Például egyszer végignéztem, hogy vagy
huszadszori próbálkozásra sem képes megnyitni a hidegvízcsapot. Kis
fehér kezét nagy összpontosítással közelítette a csaphoz, aztán
megtorpant a mozdulatban, keze megállt a levegőben, markolásra görbített
ujjakkal, majd gyorsan elkapta onnan, mint aki az egész cselekvéssort
ki akarja radírozni a megtörtént események levegőbe jegyzett listájáról.
Azután óvatosan nekikészülődve, mintegy számítva valamilyen agyafúrt
ellentámadásra a vízcsap részéről; elkezdte előröl. És megismételte az
egész mozdulatsort legalább hússzor egymás után — minden eredmény
nélkül. A cél, vagyis, hogy a víz a testéhez érjen, ilyenkor még nagyon
messze volt. Ugyanis ha mégis sikerült elfordítani a csapot, és folyt a
víz, hirtelen ismét elzárta. Később elmagyarázta, hogy ilyenkor meg az volt a probléma, hogy „rossz ütemben nyitotta meg a csapot”.
Vele
tehát sok időt töltöttünk ugyanabban a légtérben, mégis elszigetelt
magányban. Mindketten teljesen átadtuk magunkat egész embert igénylő
elfoglaltságunknak. Én az ablakon kibámulásnak, olvasásnak és
függöny-babrálásnak, ő pedig a tisztálkodás és az öltözködés
tökéletesítésének. Egyvalamiben mégis társak voltunk. Mivel ő nem tudta
felvenni a nappali ruháját, vagy ha igen, ez többnyire csak délutánra
jött össze, pizsamában pedig nem akart emberek közé menni, én pedig fel
voltam ugyan öltözve, hiszen egyáltalán le sem vetkőztem, nem tudtam
rászánni magam, hogy megmozduljak; ezért rendszeresen közösen késtük le
az étkezések zömét. Főleg a reggeliket — ezeket szinte egészen
bizonyosan —, mert a kissrác ugyan már kora hajnaltól matatott és
készülődött, de csak nagyon lassan, vagy egyáltalán nem haladt kitűzött
céljai felé; én pedig mivel késő éjjel tudtam a legjobban olvasni,
átaludtam a délelőttöket. Ő nagyon szeretett volna lemenni az emberek
közé, és enni.
Nem
sok mindenre emlékszem ezekből a napokból. Úgy rémlik, a személyzet
különböző tagjai sokat erőszakoskodtak velem, el akarván érni, hogy
részt vegyek a foglalkozásokon, hogy mosakodjak meg, hogy ne a tömeg
elvonulása után, egyedül, hanem rendes időben menjek le reggelizni vagy
legalább ebédelni, hogy mozduljak ki a szobából, de legalább az ágyból,
és ébresztőkor legalább vegyem tudomásul valamilyen formában, hogy
ébresztő van. Amikor sikerült levergődnöm valamelyik étkezés
zárójeleneteire, nem nagyon, egyre kevésbé tudtam enni. És az is biztos,
hogy valamikor mégiscsak beszéltem a kezelőorvosommal, mert ő adatott
nekem hashajtókat, ugyanis nem tudtam ürítkezni sem, már két vagy három
napja.
Úgy
tűnt, hogy biológiai létezésem megszűnőben van. Egyre erősebb és
nagyobb adag hashajtókat kaptam, és mivel ezek sem hatottak, a negyedik
nap következett a beöntés. Továbbra sem történt áttörés, csak egyre
erősebben és egyre gyakrabban törtek rám a gyomorgörcsök. Tudtam, hogy a
bekeményedő salakanyagoktól kilyukadhatnak a beleim, és akkor „viszlát
evilág”, mert a bélsár bekerül a vérembe, vérmérgezést kapok, és abba
bele lehet halni.
De
nem féltem a haláltól. Apám öngyilkos lett kilencéves koromban, ezért
elég korán, közelről megismerkedtem a halállal. Utána többször is
eljátszottam az öngyilkosság gondolatával, sőt volt egy-két veszélyesebb
próbálkozásom is. Később az életvitelem is annyira vad lett, impulzív,
vakmerő és féktelen, hogy a halál hívatlanul is bármikor jöhetett volna.
Szinte provokáltam, hogy történjenek „balesetek”, érdekfeszítőnek
tartottam és akartam, hogy az ellentétek csapjanak össze egymással.
Ateista
voltam, nem hittem semmiféle túlvilágban vagy halál utáni életben. Sőt
elkötelezettje voltam a materializmusnak, az anyagi világ kizárólagos
létezésébe vetett hitnek. (Amíg ez így van, az ember azt gondolja, hogy
ez nem hit, hanem tudományos álláspont, vagyis a meztelen igazság.) De
pillanatnyilag olyan kevéssé pislákolt bennem az élet, hogy nem sok
féltenivalóm akadt, a hitemet, meggyőződésemet is beleértve. Ezenkívül
újra fellángolt bennem a kíváncsiság és a tapasztalatszerzés
szenvedélye.
Elhatároztam,
hogy most legalább pontosan megfigyelem, mi az a halál. Bevonszoltam
magam az ágyamra (a WC-n eltöltött meddő erőfeszítés után), és hanyatt
feküdtem. Már nem a görcsökre meg a fájdalomra figyeltem, hanem némi
izgalommal vártam, hogy milyen is lesz az a bizonyos halál, ami most
következik. Egyszeri, megismételhetetlen élmény.
Nem
is a saját ágyamban feküdtem, hanem a rendes szobatársaméban,
Bányaiéban, aki bevetette az ágyát. Így valahogy tisztábbnak éreztem. És
tudtam, hogy ez most nem baj, mert az esemény után engem, vagyis a
hullámat úgyis eltakarítják innen.
Szép,
napsütéses téli délután volt. Felpolcoltam a fejemet párnákkal, és az
ablakon át a meztelen fákat bámultam az északi domboldalon. És
kíváncsian vártam a halált. Annyira üres voltam lelkileg, mintha már meg
is haltam volna. Aztán megijedtem, és a félelem mozgásba hozta az
agyamat, hogy hogyan maradhatnék mégis életben. Láttam, hogy emberi
segítség nincsen, az orvosok tudománya és varázsszerei nem használnak.
Ilyesmiben korábban sem bíztam túlzottan. Talán Isten… Igen, Ő biztosan
tudna segíteni, csak sajnos nem létezik. De hátha mégis! Nem emlékszem,
hogy tettem volna olyan irányú kísérletet, ami létezését határozottan
cáfolná. Eszembe jutott egy ima. Egy barátom tanított meg rá, aki nem
sokkal korábban elkezdett hinni Istenben, és nagyon komolyan vette ezt a
dolgot. Bár én akkor még csak annyit láttam ebből (és ez nagyon
elkedvetlenített), hogy kitűnő humorérzékének nagyobbik része mintha
elpárolgott volna, és alig lehetett vele valami másról beszélni.
Tehát
eszembe jutott ez az ima, amelyet tőle tanultam, meg az egyik tőle
kapott könyvben, a „Jézus beszédei”-ben is olvastam. Ezt az egy imát
ismertem. A Miatyánkot. Ahogy felidéztem, éreztem, hogy ez a szöveg
megszólítja Istent, tehát ha kimondom, akár csak magamban is,
megszólítok valakit, egy nem látható, nem anyagi természetű valakit, aki
vagy van, vagy nincs. Az én hitem és meggyőződésem szerint nincs. De
mit veszíthetek? És ráadásul megduplázom a kísérlet érdekességét, mert a
halál pontos megfigyelésén kívül azt is megtapasztalom, hogy van-e
Isten. (Bár Seneca állítólag azt mondta a körülötte állóknak haláltusája
végén, miután fürdőkádjában ülve felvágta az ereit, és elszállt belőle
az élet; hogy „Nem tudom a titkot elmondani”.) És hangtalanul elmondtam
magamban az általam ismert egyetlen imát: tehát a Miatyánkot.
Megszólítottam egy titokzatos és idegen, általam nem létezőnek vélt
világ uralkodóját. Már nem láttam a tájat az ablakon túl, amerre néztem.
Mintha minden sötétségbe borult volna, lehet, hogy leszállt a korai
téli este, mert a szemeimet nyitva tartottam. Erősen figyeltem valahova
befelé, és úgy éreztem, hogy ezekben a szavakban, ezekben a számomra
rejtelmes szavakban, amiket kimondok, hatalmas mélység és erő van. És
talán olyan volt, mintha ez az erő áthaladt volna rajtam. Jóleső meleg
járta át a testem.
És
akkor észrevettem, hogy a homályba burkolódzó fák közül egy
halvány-sárga fénykorong — amit először a búcsúzó téli napnak gondoltam —
közeledik hozzám. Nem lett nagyobb, csak egyre közeledett. Meglepődtem;
és nagyon jó, nagyon megnyugtató volt nézni… és néhány pillanatig
biztosan tudtam, hogy Isten az, aki közeledik hozzám. Aztán materialista
természetű történések vonták el a figyelmemet erről a kellemes
jelenségről. Az egyik a nadrágom tartalma volt. Benne volt minden, ami
már négy, vagy több napja jogtalanul időzött a beleimben, és belülről el
akart engem pusztítani. A másik az az elképesztő, és minden eddigi
elképzelésemnek, tudásomnak, a világról vallott nézeteimnek alapjaiban
ellentmondó felismerés, hogy — úgy látszik — mégis van Isten. Hiszen
éppen most mentette meg az életemet.
Ezt
az élményt úgy tartom számon, mint a legelső találkozásomat a
Mindenhatóval. Valójában voltak figyelembe nem vett, talán nem is
tudatos és azonnal feledésbe merülő előzmények. Ezt azért merem
kijelenteni, mert miután elkezdtem Istennel járni és Őt keresni, egy
olyan nyomra bukkantam, amely határozottan valamilyen előzetes élményből
maradt.
Tizenhárom
éves koromtól írogattam mindenféle prózákat, nagy alakú spirálfüzetekbe
— megkülönböztetendő a verseimtől, amelyeket határidőnaplókba írtam. —
Az egyik ilyen füzetet olvastam újra már jóval a megtérésem után,
amelyben tizenhét éves kori írásaim voltak a közbeékelt dátumok szerint.
Az egyik ilyen kispróza margóján pici betűkkel a következő bejegyzés
állt a témától teljesen függetlenül: „Ma beszéltem Istennel”! Csak
ennyi, minden előkészítés vagy folytatás, vagy magyarázat nélkül, ami
elég furcsa ahhoz képest, hogy akkoriban annyira hitbuzgó ateista
voltam, hogy hozzám hasonló meggyőződésű barátaimmal Jehova tanúit
hívtunk meg házibulijainkra, csak azért, mert szórakoztatott bennünket,
hogy észérveinkkel sarokba szorítottuk őket, és megpróbáltuk kitéríteni
őket a hitükből. Ennek pedig — azon kívül, hogy mulattatott minket a
vita, és szerettük volna megcsillogtatni filozófiai fegyverzetünket —,
volt egy nemes indítéka is: ugyanis az volt a meggyőződésünk, hogy ha
valaki ostoba módon nem létező dolgokba próbál kapaszkodni, azzal
sötétségbe és nyomorúságba taszítja saját magát, esetleg másokat is.
Tehát
már akkor, ateista-materialista neveltetésem, barátaim, hitem, és egy
erőteljesen szekularizált világ ölelése ellenére voltak valamiféle
Isten-élményeim. Úgy vélem, hogy ezek valamilyen extázis hatására
keletkezhettek (pia, szex, vagy valamilyen műalkotás élvezetének vagy
„gyártásának” hatására), és valószínűleg a hatás elmúltával nyomtalanul
kihullottak a tudatomból.
Két
hétre volt szükségem ahhoz, hogy megmenekülésem, gyógyulásom élményét
feldolgozzam. A szanatóriumban főleg velem egykorú fiatalok voltak,
nagyon jó fejek, néhányan közülük ma már ismert személyiségek, egy pedig
éppen keresztény körökben lett igencsak ismertté megtérése után — ma
már professzor egy hittudományi egyetemen —, ami kb. négy évvel később
következett be. Velük termékeny vitákban lehetett megtárgyalni az
élményemből levonható következtetéseket. Saját magam számára pedig
írásban próbáltam tisztázni magamban azt a valóságot, amelyet
megtapasztaltam, és amely szöges ellentétben állt minden
elképzelésemmel.
Így
kemény erőfeszítéssel, két hétig tartott, amíg ezt az élményt be tudtam
illeszteni ateista-materialista világképembe, pedig nem ez volt a
célom. Csak a feszítő ellentmondást akartam feloldani.
folyt. köv.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése