Ha valaki manapság Erdőszentgyörgyre látogat,
a helybeliek, mint különleges attrakciót említik a „tavat”. Néhány kilométerre
a falutól – bocsánat a várostól – a Küsmöd patakát hatalmas földgát zárja el. A
gát mögött keletkezett a tó. Lehet a partján kirándulni, sátorozni, a tóban
pecázni, csónakázni. És nagy mulatságokat rendezni. Senkit nem zavar.
Legfeljebb az árnyakat. A tó fenekén alvó
falut. Péchi Simon késői híveinek emlékét. Egy, a világon egyedül álló kultúrtörténeti
relikvia iszapba süllyedt temetőjét, a vízbe roskadt házakat, templomokat.
Háromszáz év viharai, nyomora, üldöztetése
nem tudta elpusztítani, és most víztükör borítja a helyet, ahol egymás mellett,
egymásra utaltan éltek öt felekezet hívei. A gyakoribb családnevek is
árulkodtak részben a hovatartozásról: Ács, Boros, Máthé, Lupuj, Farkas,
Rózencz, Geréb, Bartha, Kovács, Szombatfalvi, Csupor, Györfi, Jakabfi, Kutasi,
Lovász, Nagy, Papp, Tós, Sallós, Sükösd, Újfalvi, Volf, Zári, valamint Isztujka,
Máté, Balázs, Rostás, Demeter cigányok.
Tetten lehet érni a nevekben az ősi családok,
a beköltözöttek és a felvett nevek eredetét. Külön érdekes a Lupuj és Farkas
nevek viszonya. A Lupuj a román lupu szóból ered, ami farkast jelen. Ők
behozott jobbágyok leszármazottaik, római katolikusok, elmagyarosodott románok.
A Farkas hasonló származásúak, de megőrizték ortodox hitüket, nevüket
magyarosították. Bár az utóbbi időben Fărcaş-nak írják. A Rózencz,
Lovász, Kovács, Csupor, Volf, Ács nevűek zsidók, a székely szombatosok
leszármazottai. A Geréb, Bartha, Szombatfalvi, Jakabfi, Újfalvi családok
székely kisnemesek utódai. Református és unitárius hívek is voltak közöttük.
Bözödi parókia szórványaként folytatták hitéletüket.
Az
egymás mellett élést a közös sors, a különállást a szokások, és az egyedi
kultúra konzerválta.
Mikor Erdőszentgyörgyre kerültem, akkor
ismertem meg a falut, s az embereket. Az ellátandó területhez tartozott. Később
még házat is vettem ott. Akkor körülbelül 600 lakosa volt, és ebből volt 3,
vagy 4 román (feleségek), 40 cigány, a többi magyar. Felekezeti megoszlás pedig
így nézett ki: római katolikus: 300, unitárius 160, református: 90, izraelita:
40, ortodox: 10.
Az a negyven izraelita, tulajdonképpen
zsidózó, vagy szombatos jelzővel illethető. A XIX. Század végén szerepeltek a
nyilvántartásban száznál többen, például 1869-ben 137, 1890-ben 157 személyt
jegyez a statisztika. Kicsiny magja egy négyszáz éve szárba szökkent hitnek. A
reformáció megteremtette vallási türelem, hozta létre, és a türelmetlenség
sorvasztotta el.
A tordai országgyűlés 1568-ban kimondja szó
szerint: „…ne szidalmaztassék senki az
religióért senkitől, …és nem engedtetik meg az senkinek, hogy senkit fogsággal,
avagy helyéből való priválással fenyegessön az tanításért, mert a hit Istennek
ajándéka, ez hallásból lészön, mely hallás Istennek igéje által vagyon.”
Néhány évre rá a tiltások kereszt tüzébe
kerültek a hitújítók. Bethlen Gábor fejedelem már így utasít: „hogyha kik publice vagy privátim akár
tanítók, akár egyéb rendek a recepta religiókon kívül való sectákban
találtatnak most és ennek utána is minden kedvezés nélkül büntetődjenek mind
személyökben s mind javokban.”
Ennek az lett a következménye, hogy azok a
főurak, birtokosok, akik az új hit követőivé szegődtek, most visszatértek
valamelyik hivatalos egyház (recepta
religió) kebelébe, legtöbbször a római katolikusba. Ilyenkor a hozzájuk
tartozó falvak népe is követte urukat. Hiszen ő tartotta a papokat! Cuius regio, eius religio,
azaz akié a föld, azé a vallás.
Az engedmények, tiltások, üldöztetések
zűrzavarában, hitüket megőrizve, Bözödújfalu szombatosai magukra maradtak. Átkeresztelkedni
nem akartak, papot, prédikátort nem kaptak. Így is tovább gyakorolták makacsul
hitüket, székely módra. Templomuk nem volt, otthon imádkoztak. Titokban.
Színleg keresztények, de titokban szombatos hitüket gyakorolták. Péchi Simon
imádságos könyvének másolatait használták. Kézzel írták a másolatokat. A
kiegyezés utáni szabadabban fújó szelek alkalmat adtak, hogy szombatosságuk
hivatalos formát kapjon, mint zsidó. A kultuszminiszter Eötvös József szabad
utat adott. Ez sem ment könnyen, és mire évtizedek tapasztalatával gazdagodva
nyíltan gyakorolhatták volna vallásukat, jött Hitler elmebajos terrorja. A
katolikus plébános, Ráduly István mentette
meg őket a haláltábortól. Lóra ült, és belovagolt Marosvásárhelyre anyakönyvi
kivonatokkal, levéltári bizonyítékokkal felszerelve, bizonyítandó székely,
magyar eredetét a bözödújfalusiaknak.
És most még az emlékük is a víz alatt. Anyagi
és szellemi téren egyaránt. A feledés iszapja is egyre vastagabb…
Én magam jól emlékszem minden utcára, házra.
Ha lehunyom a szememet, megjelennek előttem a falu képei. Látom a nyolc ortodox
számára épült templomot. Illetve épülőben levőt. A harmincas években kezdték
építeni, de túl nagyra méretezték, és az anyagi források kimerültek. Mementóként
állottak a falak, a félig felhúzott tornyok, a tető nélküli templomhajó.
Szállóige lett belőle: a megesett leányra mondták a környéken, „úgy járt, mint
a Bözödújfalu-i román templom, felcsinálták, s úgy hagyták.”
Látom a katolikus templomot is vasárnap
reggel. Fekete kendős idősebb, tarka kendős fiatalabb asszonyok igyekeznek a
szentmisére, s az ajtó előtt megigazgatják kendőjüket, kabátjukat, hogy
méltóképpen léphessenek be Isten házába.
Látom a kora reggel munkába sietőket.
Szerszámaik a vállukon, kenyér, meg egyéb a tarisznyában, korondi korsóban
ivóvíz. Vagy az autóbuszhoz menőket, akiket a közeli gyárak, műhelyek várnak.
Látom a tanító urat, a tanító nénivel együtt,
ahogy az iskola kapujában várják az érkezőket, meg a zsibongó gyerekhadat,
ahogy tódulnak befelé a két osztályterembe. Négy osztályos iskola, két
tanteremmel. A gyerekek szorgalmára nincs panasz, a tanító házaspár értően
terelgeti kis nyáját a tudás izgalmas magaslatai felé. Még a cigány gyermekek
is szívesen járnak iskolába. A tanító úr aggódva kérdezi, hogy mi a baj, ha
beteg van az osztályban. Emlékszem egy mozgássérült cigányfiúcskára, akit
kerékpárral hoztak fel az iskolába minden reggel nagyobb testvérei. Ne maradjon
el kortársaitól.
Látom télen a havas utakat, ahol lovas
szánokkal hozzák a tűzre valót. Erdőre fáért télen kell menni, mert akkor lehet
a fagyos földön könnyen a kitermelés helyét megközelíteni, és mert akkor ér rá
a falusi ember. Ilyenkor szünetel a mezei munka. Kora reggel mennek ki az
erdész által kijelölt területre. A kivágásra szánt fák már ki vannak jelölve. Azt
ki szabad vágni. Mást nem is lehet, mert az erdész sasszeme észreveszi. Nem is
néz a földre, csak a fák koronáját figyeli. „Innen kivágtak egy fát, keresd csak
meg a csonkját!” - szól a kísérőjének. Nincs előtte titok az erdőben.
Látom Volf Zsuzsa nénit, amint a beteg fiáért
aggódva jön az orvosi szobába – Geréb tekintetes úréknál volt a tisztaszobában
berendezve -, látom továbbá Lovász Pepi nénit, ahogy a díszes tálalóból kiveszi
a teasüteményt, és az asztalra teszi, poharat vesz elő, és édes borral kínál:
„kóser, most küldték a rokonok”.
Látom a kis falusi boltot, ahova az esti
buszra várva behúzódtunk a szeles, havas idő elől. „ Jöjjön – hívott félre a
boltos bácsi – van egy kis vad pénzem, a feleségem nem tud róla, igyunk egy kis
sört.” (Végül is nem ittunk, mert megérkezett az autóbusz.) Az utódját is
látom, aki követte a boltban, miután nyugdíjba ment. Tragikusan végezte az
„utód”. Valami kis hiánya volt a boltban, és attól való félelmében, hogy
felelősségre vonják, öngyilkos lett. A sors fintora, hogy a záró leltár
alkalmával nem találtak semmilyen hiányt.
És látom a duzzadó vizet, az otthonukhoz az
utolsókig ragaszkodó embereket, a házukat szomorú szemmel bontókat, az
összeomló falakat…
Emlékezem.
Aztán én is körbejárom a tavat, vallatva a
megmaradt köveket, sövény maradványokat: itt ez lakott, ott az, a kút ott kinek
is állt az udvarán? Mígnem egy gyerek hang visszarángat a jelenbe: „bácsi,
adjon egy kis pénzt, csak egy lejt!” „Kié vagy?” „A Demeter Gizié.” Csecsemő
volt még Gizi, amikor a falu eltűnt. A magasabb helyeken megmaradt néhány házat
lakják a túlélők.
…Mára már a templomtorony maradéka is
beleveszett a tó vizébe…
Én is emlékszem a tisztaszobába berendezett rendelőre....
VálaszTörlés