2015. március 8., vasárnap

. . . és a többi negyven év (1)



- Nem vágtunk kétszáz kilós hízót 


Már egy fél éve voltam Kóródszentmártonban körzeti orvos…
Nos, az is érdekes, hogy hogyan kerültem ide. Végzés után, egy kis szerencsével, országosan hetedikként választhattam, és megkaptam Sztálin tartományt. Ma Brassó megye. Oda tartozott Dicső rajon is. Szálin-város – Brassó – volt a tartomány székhelye, oda kellett menni állást (posztot) választani. (Akkor mondták nekem életemben először, hogy doktor úr!) Volt egy üres hely a Dicsőszentmártonban a Közegészségügyi és Járványtani Intézetben (SANEPID). Ezt választottam, hogy közelebb legyek Marosvásárhelyhez. Így lettem járványtanász gyakornok (stagiar).  Pénzem nem volt, ezért siettem jelentkezni, hogy minél hamarabb kaphassak fizetést. Nagy ovációval fogadtak, és az volt az első kérdésük, hogy találkoztam-e Rodica-val, aki labor orvosnak jön ide. Mondtam, hogy nem, nem volt ott az állás-választáson, nem pályázott. Azért másnap mégis jelentkezett érvényes kinevezéssel. Az apukája helyi nevezetesség volt. Szülész-nőgyógyász főorvos. Ő hozta el a tartománytól a leánya kinevezését. Persze neki nem kellett választani, pályázni. Erre mondják, hogy „egyenlőbb az egyenlők között”.
Szóval, elfoglaltam első állásomat és több, kevesebb odaadással dolgoztam, de nem szerettem az adminisztratív munkát. Gyógyítani akartam. Kértem a rajoni (járási) főorvost, adjon nekem egy falusi körzetet, engedjen ki vidékre. Nem engedett, nem akart faséba kerülni a járványügyi főorvossal.
Történt aztán két egymással párhuzamos dolog: a párt utasításba adta, hogy az értelmiség menjen ki vidékre. Mérnökök, pedagógusok, stb. Például a cukorgyári mérnökök menjenek ki mezőgazdasági mérnöknek a kollektív gazdaságokba. Ez volt az egyik. A másik pedig az, hogy jött egy utasítás a minisztériumból, közegészségtani szakképzés indul és a SANEPID-től fel kell valakinek mennie Bukarestbe két évre. Természetesen rám esett az igazgató választása, mint a legfiatalabbra. Mondtam, én járványtanász vagyok, nem „közeges”, és különben is családom van, kicsi gyermekem. Nem megyek. Akkor ki küldenek falura. – volt a válasz. - A mérnökök is kimennek.
Amikor kértem nem engedtek, most meg „büntetésből” kiküldenek?! Nem sokat gondolkoztam, hanem kijelentettem, inkább falu, mint Bukarest. Keresnem kellett valakit a vidéki kollegák közül, aki hajlandó elmenni közegesnek. Modorcea doktor Kóródszentmártonból kötélnek állt.
Ez volt egy hétfői napon és kedden már mentem is Kóródszentmártonba (Coroisanmartin). 
A járási főorvos Dr. Chiusdea Ion elkísért az első napon. Felkészült, korrekt kolléga volt. Kezdődő gyógyító pályám nagyon rögösnek, bizonytalan tűnt előttem. Szorongtam.
Vonattal utaztunk, az állomástól pedig gyalog a négy kilométerre levő rendelőig. Út közben beszélgettünk. Kérdezgettem, mi vár majd rám, mint körorvosra. Igyekezett megnyugtatni, és az orvos szerepéről beszélt a falu életében. Fontos, hogy példamutató módon viselkedjen: legyen mindig tiszta a cipője, a ruhája, mosson kezet beteg vizsgálat előtt és után, ne részegeskedjen, legyen barátságos, de ne alázatos, legyen mindig segítő kész. Ilyen és ehhez hasonló jó tanácsokkal látott el a közel egy órás gyaloglás alatt.
Alig történt meg a bemutatkozás a rendelőben, jött is az első beteg. Mellettem ült az asztalnál a főorvos is, és miután a beteg a panaszait elsorolta, kérdezem ijedten a kollégát. „te, ennek mi lehet a baja?” „Hát vizsgáld meg!”- válaszolta.
Azóta is fülemben cseng a szava: vizsgáld meg! Később sok kellemetlenségtől óvott meg ez a tanács. Ennek párhuzama az Albert Schweitzer története a „kis fényes varázslatról”. Az történt tudni illik ott, fekete Afrikában, hogy megsértődött az egyik törzsfőnök, mert terhes-vizsgálat során a „nagy fehér varázsló” nem hallgatta meg a sztetoszkóppal a feleségét. Pedig azelőtt mindenkinek, még a gyerekeknek is a hátára tette a „kis fényes varázslatot.” Magam is azt tapasztalom, még ma is, hogy a fizikális vizsgálat elengedhetetlen része az orvosi munkának.
Szóval, már fél éve dolgoztam itt, Kóródszentmártonban, és jól megismertem az embereket, csak a református papot tudtam nehezen kiengesztelni, mert nem fogadtam el szívesen pénzt, és nem szerettem kártyázni. A pópával szívélyes viszony alakult ki köztünk, annak ellenére, hogy a mumpszos gyerek arcára tintával fölírta a gyógyító imádságot. Kérdeztem tőle, hiszi–e, hogy az ilyesmi használ? Erre azt válaszolta: „nem énnekem kell elhinnem!”
A babonaság, és más népi hiedelem sok fejtörést, gondot okozott.
A rendelő mellett volt a szobám, ahol laktam. A szülőotthon használaton kívül állt ott, de nem volt alkalmas lakás céljára.
Egyik vasárnap reggel bekopogtatott a szobámba egy ismeretlen cigány ember. Középkorú, markáns arcú férfi volt, különös, feltűnő öltözetű: bőrmellényén furcsa, szögletes ezüstgombok („ezüstpityke”), széles karimájú kalap. Ennyire emlékszem. Akcentus nélkül beszélt magyarul. Bemutatkozott, hogy ő a szebeni vajda. Mondtam, örvendek, és betessékeltem a várószobába, várná meg ameddig felkelek, rendbe szedem magam, megmosakszom (azt is szoktam!), felöltözöm, meg amit ilyenkor vasárnap reggel az ember csinál. Nem tudtam elképzelni, mit akarhat tőlem egy cigányvajda? 
Hamarosan megtudtam. Elmondta, hogy van a szomszéd faluban egy Máté nevű ember, akit ismernem kellett, hiszen járt már nálam. Valóban emlékeztem rá: körülbelül egy hónapja keresett fel, pszichés panaszai miatt. Tőlem először azt kérte, hogy adjak neki B6 vitamin injekciót, mert egy „szebeni professzor” is azt adott neki. Megvizsgáltam, elláttam recepttel, tanáccsal. Szinte minden napos látogatóm lett. Takaros, fekete szemű felesége mindig elkísérte, és aggodalmas tekintettel figyelte minden szavamat. Sajnos állapota nem javult. Szakorvosról, kórházi befekvésről hallani sem akart sem ő, sem az asszonya. Nem értettem, mi van pszichés zavarai mögött. Szép, láthatóan ragaszkodó hitves, saját ház a faluban, nem a cigánysoron, jövedelmező foglalkozás (bádogcsatorna készítő), tudtommal semmi konfliktus a falu lakóival.
A vajda világosított fel a baj gyökeréről. Már hat éve házasok és nincs gyerekük. Ez náluk nagyon nagy probléma – magyarázta a szebeni vajda. Válás nincs. A közösség törvényei, nem ismerik el a házastársak válását. „Csak a halál választhat el.” – idézte. Eleinte nem értettem hová akar kilyukadni, de a végén kimondta, hogy vagy meggyógyítom Mátét, vagy haljon meg. Az ára egy kétszáz kilós kövér disznó!
Se akkor, se máskor nem vágtunk ekkora hízót.



  


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése