2015. május 31., vasárnap

Giatrosz Agrotikosz: Morosz a vándor




Egy simára koptatott sziklakövön ült a vándor, a vízparton. A hullámok játékát figyelte, s a messzi látóhatárt. Ha jött a dagály feljebb mászott, de nem hagyta el az őrhelyét. Egész álló napon ott ült, alig néha mozdult el, csak inni ment el a közeli forrásig, utána pedig újból elfoglalta a helyét a sziklán.
Nem csinált semmit, csak ült, csak várt tétlenül. Ezért is nevezték Morosz* néven a halászok, akik soha nem üldögéltek tétlenül, hanem reggeltől estig a tengert járták. A halakat, halrajokat keresték, húzták a hálókat, csak naplementekor kötöttek ki a parton. Ahogy közeledtek, Morosz megmozdult, felállt ültéből, feljebb mászott a szikláján, s úgy nézte a vízen mozgó hajókat, csónakokat, a hazatérőket. Valamit, valakit várt, de az eddig nem jelent meg a hullámzó tengeren. Mikor a hajok befutottak, megmozdult, s le is ment a partra segíteni a kikötésnél, segíteni a hálok kivontatásánál, meg mindenütt, ahol jól fog még egy kéz, különösen, ha bőséges a zsákmány. Közben érdeklődött, mit láttak arra kint a nyílt vízen, találkoztak-e idegen hajókkal? A halászok jó néven vették a segítséget, de hírekkel, nem sokkal szolgáltak. Nem sokszor járt a tengernek ezen a részén idegen hajós.
Este a munka végeztével a tűz mellé hívták, s megosztották vele frissen készült ételüket – a jó falatokat szíves szóval kínálták, s ő ezt mesével hálálta meg. Elmondta, társával merre járt a világban. A halászok fejcsóválva hallgatták, amikor arról beszélt, hogy távoli országokban az emberek kövekből raknak hegyet halottaik tiszteletére, és hogy ott a folyó iszapja táplálja az országot. Arról is mesélt, hogy Boreász messzi országában a tó vize olyan kemény, mint a sziklakő, a földet fehér lepel borítja, amiben semmi növény nem él meg, csak holmi satnya bokrok, és hogy az emberek szelíd szarvasokat tartanak, azoknak isszák a tejét és eszik a húsát, s még kerekek nélküli szekereiket is azok húzzák.
Persze, ezt a sok hazugságot nem hitték. Ellenben nagy figyelemmel hallgatták, amikor a szárnyas kígyókról és az egyszemű óriásról beszélt. Még meg is toldták saját történeteikkel, melyeket gyerekkorukban hallottak az öregektől.
Morosz szeretett mesélni, szívesen emlegette társát, akivel bekóboroltak számtalan vidéket, várost, és megismertek sok emberi nyomorúságot, szenvedést. Ezt a társát várta itt a tengerparton, a sziklán ülve már jó ideje, a halászok meg is szokták a jelenlétét.
- Nézd, a dologtalant! Ott ül most is a szikla tetején! – mondogatták, ahogy látótávolságba került a part a hazatérők szeme előtt.
Amikor pedig látták, hogy hozzáértően segít a kikötésnél, megbékéltek a jelenlétével, és bíztatták, legyen türelemmel, hátha a jobb idő beköszöntével megérkezik a tajtékos tengeren a várva várt társ.
- Mondd el nekünk is, ki ez a te társad, merre jártál vele és milyen kalandjaitok voltak? – kérték, miután elfogyasztották bőséges vacsorájukat.
A vándor kapva kapott az alkalmon, s lelkesen kezdte elbeszélni élményeit, melyek megestek vele, s társával.
- Ha azt mondom, hogy egy istennő a társam, nem hinnétek el, de amint meglátjátok, igazat adtok nekem ebben. Igaz, hogy valóban isteni származású, hiszen apját halála után az olimposziak maguk közzé fogadták, ott van köztük a Hegyen. Hügieia neve ez isteni sarjnak, s Apollón papnője. Meglátva, úgy hinnéd szelíd, ártatlan szűz, de ha ellenkeznek vele, vagy haragos, villámokat szór a tekintete. Apollón nevében parancsol, intézkedik, és nem tűr ellenkezést. Még a leghírhedtebb bazileuszok is meghunyászkodnak előtte. Együtt járjuk a városokat a Gyógyító, a Fénylő nevében, és segítünk, ahol kell. Ahol háború, vagy járvány pusztított, vagy valamilyen más katasztrófa sújtotta a vidéket – tűzvész, árvíz, hegyomlás, sáskajárás. Amikor vándorolunk egyik helyről a másikra, olyan, mint akármelyik fiatal szűz – barátságos, de tartózkodó. Rám hagyja az utazás gondjait, bajait. Nem szól bele a szállás, a pihenés, az evés dolgaiba.
- Meséld a tűzvészt! – biztatatták a halászok.
- Tudjátok, az isteni Hügieia legtöbbször az arkhón, bazileusz, despota, vagy a nép hívja segítségül nagy baj esetén. Ez történt most is – a város szabad polgárainak egy csoportja kereste fel, mikor a szigeten épülő thermát látogatta. A hőforrások az istenek ajándéka, és azt nem szabad veszni hagyni. Szentélyt építettek mellé és egy Aszklépiosz-szobrot állítottak, hatalmát jelölő kígyós rúdjával együtt*. Megmondom nektek, hogy éppen kígyók mutatták meg, hol keressék a forrást. Ott tekergőztek a meleg iszapban. A papok a helyet kiásatták, s a gödör megtelt a beteg testnek enyhet adó vízzel, az istenek ajándékával. Jöttek az építészek, a kőfaragók, és kirakták faragott kövekkel a medencét. Apollón papjai irányították a munkát, de Hügieia felügyelte, hogy minden a szertartások szerint történjen. A fürdők nem csak a gyógyulást és a tisztálkodást szolgálták, hanem részei voltak az Apollón kultusznak is. Senki sem léphetet a szentély területére, amíg meg nem mártózott a szent forrás vizében. Egyik nap megjelent három férfi, három szabad polgár. A szépen redőzött khitón volt egyetlen ruhadarabjuk, melyet díszes öv fogott körbe. Látszott, hogy városukban megbecsült polgárok. Most azonban aggodalom ült a szemükben és mozdulataik nyugtalanságról árulkodtak.
„Megsértettük valamelyik nagy istent, ki a széles egekben lakozik, és tűz által pusztította el városunkat. Nagy nyomorúság szakadt ránk. Apollón kegyeltje, isteni Hügieia segíts rajtunk!” – így könyörögtek.
Nem sokat készülődtünk, hanem már másnap útra keltünk a küldöttekkel. Tíz pár evezős gálya repített a bíbor tengeren, s két nap alatt megérkeztünk Mükoné város kikötőjébe. Siralmas látvány fogadott. A tűz martaléka lett az egész város, alig maradtak ép falak, de azok is használhatatlanok lettek. Csodálatos módon Apollón templomát elkerülte a pusztulás. A város melletti halmon épült, s most is büszkén hirdette az isten nagyságát. Az emberek azonban most nem hódoltak előtte, hanem keseregve panaszolták veszteségeiket – volt, aki csak ült a földön, s nézett maga elé némán, mások az üszkös romok közt turkáltak, keresgélve elpusztult értékeik maradványát.
- Munkát kell adni az embereknek! Legyen dolguk!– jelentette ki Hügieia, mikor Mürón, a türannosz eléje járult.
Mürón ellenkezni próbált, de az isteni Hügieia hirtelen dühödt fúriává változott. Szemei lángot vetettek, egész lényéből áradt harag, s a derekára, vállára tekeredő kígyó is kitátott szájjal sziszegett, miközben félelmetesen öltögette villás nyelvét. A mosolygós, szende szűz messze tűnt!
-  Mondtam, Apollón szavával szólok! Ha ellenkeztek nyilaival döghalált zúdít rátok!
A türannosz megrettenve visszakozott, és biztosította az isteni sarjat, hogy mindenben teljesíti az óhaját. Ezek után már akadály nélkül haladt a város ujjá építése. Nem volt más lehetőség ujjá kellett építeniük. Az elpusztult várostól kisé messzebb egy magaslati lapályon jelölték ki az helyét az épülő polisznak. Nagy munka várt a város lakosaira, úgy a szolgákra, mint a szabad polgárokra, s a katonákra. Mürón egy tíz katonából álló szakaszt rendelt Hügieia rendelkezésére, hogy személyes védelmét biztosítsák, és szükség esetén érvényt szerezzenek a parancsainak, ha valaki ellenkezne. Első parancsa az volt, hogy minden ember menjen le az Aszóposz folyóhoz és gondosan tisztítson le magáról minden szennyet, kormot, s ruháját is áztassa ki a folyó vizében. Hügieia a tiszta testre és a tiszta vízre nagy gondot fordított. Ezért, mindenek előtt az eljövendő város ivóvíz ellátását biztosíttatta. Kővályúval hozatta le a hegyekből a tiszta vizet, és annyit, hogy mindenkinek elegendő jusson. A házak építését csak ezután kezdhették meg. Egyenes, kövezett utcákat építettek, középen vízlevezető árokkal, s minden házat köteleztek az előtte levő utat és árkot tisztán, rendben tartani.  
   Végezve ezzel a feladattal Hügieia elhatározta, megtanítja a papoknak a tudományát a tisztaságról, rendről, mértékletes életről. Ehhez már nem volt szüksége Morosz segítségére, aki eddig is szabad ember létére mindenben segítséget nyújtott az isteni sarjnak, útra kelt, tudja meg, miképpen áll a templom és szentély építése a szigeten. A therma építése folyt, mikor Hügieia Morosz társaságában elindult Mükoné városába, mikor a küldöttek érte jöttek. A vándor odaérkezve szemügyre vett mindent, mit láthatott, s készült ezt elmondani isteni társának. Ezért időzött a tengerparton a halászok között, s figyelte a tajtékzó hullámokat, mikor tűnik fel a sebes gálya Hügieia kígyós alakjával. Se az nem került azonban a part közelébe, se hírmondó nem jelentkezett.
Már reményét vesztette Morosz, nem is várt hajót a viharos szelek korbácsolta tenger felől. Olyan zivatarok törtek halászok tanyájára, hogy napokig, hetekig nem merészkedhettek a vízre. Egyik nap hajótöröttet vonszoltak ki a partra. Miután életre kelt, s megpihent, tudtul adta, mit tud Hügieia sorsáról.

Vihar dúlta tengeren táncolt a gálya a hullámtarajon,
Bátran állta a vihart kígyós Hügieia isteni Aszklépiosz sarja.
Városok, nép sokasága áldja nevét, kiragadta őket a járvány,
A döghalál, s más pusztító gyötrelem karjaiból adva újra reményt.
Haragra gerjedt, ám Hádész az elorzott lelkekért, s kérte ezért
Testvére, szigonyos Poszeidón segítő hatalmát. Küldte is a vihart,
A tomboló hullámhegyeket földrázó Poszeidón. Az örvénylő vizek mélye is megnyílt,
Elnyelve a gályát őrült zúgás közepette. Rémes hang tört fel a mélyből:
„Hádész birodalma vár, adj számot Hügieia tetteidről!”

- Saját szememmel láttam hullámsírba veszni Aszklépiosz leányát – fejezte be elbeszélését a tengerből kimentett hajós.
- Így jár, aki a hatalmasokkal szembe száll! – jegyezte meg egyik halász.
Morosz szomorúan nézett végig a háborgó tengeren, majd a halászok vezetőjéhez fordult
- Maradok nálatok húzni a hálókat, kötözni a szakadtakat, és evezni veletek hullámokon, ha az istenek másképp nem rendelik…
-.-
*Morosz (gr) – semmit tevő, tétlen
*A görög mitológia úgy meséli el a szimbólum eredetét, hogy miközben Aszklépiosz a gyógyítás művészetét tanulta Kheiróntól, az magyarázat közben felemelt egy botot, amelyre egy kígyó volt rátekeredve.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése