Egy teljes esztendőt
töltöttem munkám során ebben a szép Küküllő-menti községben.
Érdekes, különleges
falu volt ez annak idején. Vegyes lakosú – fele magyar, fele
román, s a hegy alatt cigánysor. Nem ez a különös
hanem az, hogy ahány ember lakott benne, mind valamilyen mesterséget
űzött. Szántójuk, termőföldjük nem sok volt, csak annyi,
amennyi a folyó s a hegy között terült el. A kevéske jövedelmet,
amit a föld adott, pótolni kellett, s így aztán mindenki
igyekezett kitanulni valamilyen mesterséget. Az égvilágon szinte
minden szakmát meg lehetett itt találni – volt ács és asztalos,
kőműves és kőfaragó, lakatos és kovács, sofőr és
autószerelő, suszter és szíjgyártó, borbély és hölgyfodrász,
kádár és kerékgyártó, varrónő és férfiszabó, órás,
hentes, kötélverő, juhász, sőt még két nyomdász is, akik a
városi nyomdába jártak mesterségüket gyakorolni.
A cigányok sem lógtak ki
a sorból, hisz legtöbbnek volt valamilyen mestersége, mint patkoló
kovács, bádogos, üstfoltozó, teknővájó, köszörűs, kolompár,
téglavető, lókupec, vagy muzsikus.
Csak éppen földműves
nem akadt egy sem. Azaz mégis, egy jövevény család. Tudniillik a
mócvidékről jött egy ember a háború utáni ínséges években,
és a falu közepén megvett egy bennvalót. Aztán haza ment a
falujába, lebontotta ottani házát – egy csúcsos tetejű
boronaházat -, szekérre rakta, s mindenestől, ahogy mondták
„kutyástól-macskástól” megérkezett ide. A házat a bennvaló
közepén takarosan újraépítette. Ilyent errefelé még nem láttak
– tiszta fából, gerendákból épült az egész! Volt benne három
szoba, konyha, meg ami még dukál hozzá: melléképületek, csűr,
istálló, ólak. Na, ennek az embernek, ennek a mokány dolgos
gazdaembernek nem volt semmi más mestersége a földművességen
kívül. Mondogatták is félig büszkén, félig tréfásan a
helybeliek, hogy „nekünk is van ám parasztgazdánk!”
A föld azért nem maradt
parlagon, mert bár az emberek inkább voltak mesteremberek, mint
parasztok, azért megfogták ők a dolog végét, amikor kellett,
aztán meg a szomszéd falvakból is fogadtak napszámosokat. Volt a
környéken elég „földnélküli János”.
Nem tartozott a csöndes
falvak közzé. Mindig nyüzsgés volt az utakon, utcákon, különösen
a fogadó, meg a szövetkezet előtt. A községháza körül is
mindig lebzselt néhány ügyintézésre várakozó ember, akik
összeverődve vitatták a falu, a család gondjait. Az iskola
környéke is zsibongott a gyerekhadtól, még délután is, mikor a
kis sportpályát lepték el a nebulók. A postáskisasszony sem
unatkozott, mert mindig akadt bélyeget, levélpapírt vásárló,
vagy telefonálni óhajtó.
A hosszú téli estéken
ellenben elcsendesedett a nyüzsgés. Régtől fogva az a szokás
honosodott meg, hogy ilyenkor unaloműzőnek átjárogattak a
szomszédokhoz, rokonokhoz, barátokhoz beszélgetni, újságot
olvasni. Az asszonyok kézimunkát vittek magukkal, a férfiak pedig
kártyát, meg némi itókát.
Engem is el-elhívtak
ezekre a szomszédolásokra, ne gubbasszak, unatkozzak egyedül a
szobámban. Igaz, soha nem unatkoztam, mert vagy tanultam, vagy
olvastam, vagy rádiót hallgattam, de ha már hívtak szívesen
mentem. Legtöbbször a traktorista Mihály hívogatott, meg Jani a
brigádos, néha a tiszteletes úr is, és persze a szomszédok.
Eleinte ódzkodtam elmenni, mert attól féltem, nem találnak meg,
ha szükség van rám valahol, de megnyugtattak, hogy nincs mitől
tartanom, mert a faluban mindig tudják, hogy ki éppen hol
tartózkodik.
„Hogy létezik ez?” –
értetlenkedtem, de mondták, hogy ott van Barna néni, aki
mindenkiről mindent tud. Egész nap és egész este ott ül az ablak
előtt, varja a keresztszemes hímzéseket és figyeli az utcát, a
jövő-menő embereket.
Ha valakit keresel, mert
nem találod otthon, csak Barna nénihez kopogtass be, ő pontosan
megmondja, hogy hol található éppen az illető. Én is például
mikor kerestem Ács Gabit egyik este, de nem volt világ a házban,
megkopogtattam Barna néni ablakát, s ő mindjárt mondta, hogy
elmentek a keresztlányukat felköszönteni a születés napján.
Így aztán megnyugodtam,
hogy rólam is tud mindent, amit kell, s rám találnak könnyen, ha
keresnek, s ha áthívnak a szomszédok, nyugodt szívvel átmehetek.
Legszívesebben Selyem
János juhszagú, meleg konyhájában időztem. A juhásznál mindig
volt néhány szomszéd is. Felesége, Florica főtt kukoricával
kínálta a vendégeit, János pedig ízes szavakkal mindennapi
munkájáról beszélt, meg természetesen testvéréről, Selyem
Jóskáról, aki megszökött a katonai behívó elől, és
katonaszökevénnyé nyilvánították. Ő pedig bevette magát az
erdőbe, s csak ha megéhezett nézett be az esztenára, vagy kereste
fel a faluszéli házakat, s azok közül is a szegényebbeket. A
szegényebbeket, mert azokban több az együttérzés, a
segítőkészség, és nem árulják be a szökevényt, a menedéket
kérőt. Ezért nem kopogtatott be soha a gazdagabb gazdák ablakán
– nem akarta, hogy beárulják.
A rendőrök, meg a
katonák keresték, de nem bukkantak a nyomára. Egész nyáron, s
ősszel jól elvolt – gombát, bogyókat, málnát, vackort
szedett, s hurokkal fogott nyulat, mókust, még néha őzet is.
Milyen különös az
emberi természet! Selyem Jóska azért szökött el a katonai behívó
elől, mert nem akart a kezébe fegyvert fogni. Most meg ugyan azzal
a kézzel hurkot vet, csapdát állít az „ártatlan” állatoknak…
A rendőrség-katonaság
ameddig tartott a jó idő, csak ímmel-ámmal keresték – várták
a hideg, kellemetlen téli napokat, melyek majd bekényszerítik a
szökevényt a faluba. Hiába jött meg azonban a zord idő, nem
találták Jóskát. Nem is találhatták, mert a „betyár élet”
úgy megváltoztatta, hogy tulajdon testvére se ismertre volna meg –
megnőtt a haja, s a szakálla, szokatlan ruhákat vett magára és
egy széles karimájú fekete kalapot nyomott a fejébe. Akárki
cigánynak hihette, s nem is járt volna messze az igazságtól, mert
a ruhákat gyerekkori barátjától a muzsikus Máté Gyuritól
kapta, s fedelet is a cigánysoron talált magának. Még a bandába
is beállt, s velük járt muzsikálni. Ő lett a brácsás.
Végül ebből lett a baj.
Élt a faluban egy szép
leány, Liliána nevű. Jóska szerette ezt a leányt, sokat járta a
házukat, ameddig szökésre nem adta a fejét. A téli ünnepek
elteltével, hogy senki sem ismerte fel az új zenészben, már egész
biztonságban érezte magát a Jóska gyerek. Így aztán
elhatározta, mielőtt a farsang letelne, éjjelizenét ad muzsikus
barátjával Liliána ablaka alatt. A kislány helyi szokás szerint
fogadta a muzsikát – kitett az ablakába egy égő gyertyát.
Azonban a rendőrök is
fogadták, sőt a két zenészt el is fogták. Tudták, hogy a
szökevényt gyöngéd szállak fűzték a leányhoz, s a többit már
ők is kitalálták.
„Ki rendelt éjjelizenét
a lánynak?” – szegezték a kérdést a prímásnak.
„Nem tudom, hogy
hívják.” – szabadkozott a kérdezett.
„Neeem tudod?” –
háborodott fel a rendőr, aki felettesüknek látszott.
„Egy katonatiszt volt,
instálom!” - kotyogott közbe a brácsás.
„Egy magas rangú
katonatiszt, azt hiszem őrmester!” – egészítette ki a
mondókáját.
„Hol van most?” –
kérdezte a közeg.
„A kocsmában,
instálom!”
A két delikvens
kíséretében elindultak a kocsma felé, de útközben a milicisták
meggondolták magukat, s elengedték a zenészeket. Gondolták, egy
katonatiszttel, még ha csak altiszt is, nem lenne üdvös dolog
összekülönbözni. A zenészek alaposabb kivallatását is másnapra
halasztották. S meg is tették. Három milicista ment ki Máté
Gyuri házához és őkelmét bizony előállították. A brácsást
nem találták ugyan, de üzenték, hogy jelentkezzen. „A saját
érdekében!” – tette hozzá a parancsnok.
Javában vallatták a
prímást, hogy ki adatott éjjelizenét, mikor beállított az
őrsre, nem más, mint maga Selyem Jóska. Kimosakodva,
megborotválkozva, mint egy tisztességes falusi legényember.
Feladta magát, ne hogy
bajba keverje barátját.
Ennyit mondott el a
pásztor Selyem János. Vendégei mindig lélegzet visszafojtva
hallgatták a történetet, bár mindannyian már többször is
végighallgattuk. Testvére további sorsáról soha nem
nyilatkozott. Ha rákérdeztünk, csak annyit válaszolt.
„Leültették!”
Másoktól, pontosabban
Ács Gabitól, a kántortól tudtam meg a folytatást. Más szóval a
Selyem Jóska sorsának alakulását.
Négy évet kapott, minek
lejárta után a két év katonaságot is megkövetelték tőle. Mint
munkaszolgálatos töltötte, hisz fegyvert nem adhattak egy
büntetett előéletű ember a kezébe, aminek még örült is. A
börtönben kitanulta az autószerelői szakmát, s
munkaszolgálatosként is ezt folytatta. Mozgó műhellyel járta az
utakat, s mentette a bajbajutott, elakadt, meghibásodott járműveket.
Annyira megkedvelte ezt a munkát, hogy az ideje letelte után
visszamaradt, mint civil alkalmazott. Szülőfalujába soha sem
látogatott el.
A kislány, akit
szeretett, férjhez ment, pedig fogadta tőle akkor azt a bizonyos
éjjelizenét…
Öreganyám mesélte részletenként Ábris Zsiga történetét. Téli estéken a rokka kerekét serényen forgatva, vagy az osztováta* előtt ülve beszélt mindenféléről, de előbb-utóbb rátért Zsiga történetére. Erősen a szívéhez nőtt ez valamiért – lehet, saját maga volt a történet egyik szereplője...
VálaszTörlés* osztováta - szövőszék
Így, még érdekesebb, kedves Szabolcs! :)
VálaszTörlésKöszönöm!
Törlés