A halálmotívum vonala Radnóti Miklós költészetében
1.Az Értelmező Kéziszótár
szerint a vonal egyik jelentése: egymással érintkező, egymáshoz közeli tárgyak,
személyek sora (fasor vonala). Nos, mi Radnóti Miklós költészetében jelentkező halálmotívumok
összefüggő sorát kíséreljük meg bemutatni időrendi sorrendben, egyfajta
rendszerben: mikor jelentkeznek, hogyan érzékeltetik a költő halál sejtelmét,
félelmét, a halálra való készülődését és beletörődését. Azokból a költői
képekből mutatunk be, amelyeknek jelentését, hangulatát, nyelvi-képi
megoldásait a költő hangulata határozza meg. A nagy terjedelem miatt elsősorban
a következtetéseinket fogalmazzuk meg, s
az összegyűjtött adatokból csak szemléltető motívumokat idézünk. Az adatokat
mindig szószerkezetekben soroljuk fel, kapcsolva ahhoz a fogalomhoz, amelyet
leginkább vonz. Közlünk Első verseiből (1925-1930), a Kiadatlan versek
1930-1933-ból, s a Kiadatlan versek későbbi évekből (1933 után). Ezeket a
verseket is átnéztem, s az ott talált motívumokból is idézek. A gyűjtéshez
Radnóti Miklós Válogatott műveit (1962) használtam.
2.Radnóti Miklóst már születésekor
megfenyegette a halál. Ikertestvére nem ismerte meg az életet, s az édesanyja
is áldozata lett a szülésnek:
Erőszakos, rút kisded voltam én
ikret szülő anyácska, - gyilkosod!
öcsémet halva szülted-é,
vagy élt öt percet, nem tudom,
de ott a vér és jajgatás között
úgy emeltek föl a fény felé,
akár egy győztes, kis vadállatot,
ki megmutatta már, hogy mennyit ér:
mögötte két halott.
Radnóti Miklós olyan korban születetett,
és élt, ahol a fenyegetettség, az erőszak szilaj módon vetette meg a lábát
Európában. Származása miatt, zsidó volt, az élet minden területén nagy ellenállásba
ütközött. Nem vették fel kedvenc egyetemére, diplomájának megszerzése után nem
kapott munkát, cenzúrázták munkáit, és végül munkaszolgálatra hívták. A halál közelsége egész életében végigkísérte a fent
említett okok miatt. A fasiszta diktatúra emberellenes propagandája és
szellemisége Radnótit arra kényszerítette, hogy életének minden szakaszában
olyan verseket alkosson, hogy a halál, a halálfélelem fellelhető legyen. A
költő mindig veszélyek és fenyegetések között élt, nemcsak életének utolsó éveiben,
midőn sorsa lett az üldöztetés, és végzete az erőszakos halál. Odakünn a
világban minden erőszakról, veszélyről árulkodott, és ez szorongó rémületet,
halálfélelmet okozott benne.
3.1. A Pogány köszöntő (1930), az Újmódi pásztorok éneke
(1931), a Lábadozó szél (1933) című kötetekben még nem találunk olyan verset,
amelyben - bármilyen formában is - megjelennék a halál gondolata, de a
kötetekbe be nem sorolt versekben már ilyen sorokat olvashatunk:
meghal, mikor megszólal a sziréna (C.Neumann § Söhne 1927)
/szürke egek/ tettek halott fehérré (Tájképek 5,1927), siratott engemet a
holtat akinek mellén ott ült a halál (Nocturno 1928), halottan lehulló/
cserebogarak búcsúimáját mondogatom (A szerelem zsoltárai 1929).
Ikreket szült anyám, Ó, hős öregember!
holt testedet dér
öltözteti tiszta ruhába
Elégia
– 1934
Halottaival úgy bánik a föld,
ahogyan kimenős matrózok
a kocsmák poharaival
3.2. Majd csak az 1935-ben megjelent Újhold című kötetben
érezzük, hogy jelentkezik a költő halálsejtelme, a félelem: Szerelme egyre
egyszerűbb és szemében/már nincsen félelem, s végül hosszu késeivel megöl;féreg
se rág, ha meghalsz, tested égetni lebocsátják (Szerelmes vers az Istenhegyen,
1934).
3.3. Az 1936-os
Járkálj csak, halálraítélt című kötetben aztán megszaporodnak a félelem és a
halál képei. Mindjárt az indító versben ezeket olvashatjuk: Ó, ez a kert is
aludni s halni készül… Halálos kört repül/köröttem egy elkésett, szőke méh S
fiatal férfi te! Rád milyen halál vár?(Istenhegyi kert), lassú szívemben
ilyenkor lágyan/szendereg a folyton készülő halál (Alkonyi elégia). Ezek még
csak a természet rendjét zavarják meg, de ezt érzi az ember is: S fiatal férfi
te! Rád milyen halál vár?(Istenhegyi kert), s itt már szinte határozottan
fogalmaz:…szívemben ilyenkor lágyan/szendereg a folyton készülő halál (Alkonyi
elégia).
Halottaival úgy bánik e föld,
ahogyan kimenős matrózok
a kocsmák poharaival…
Temetőben
élőkről szólnak először,
halottakról azután csak
Temetőben
Immár a félelem sokszor szíven érint
Háborús napló
félni nem tudok és sírni sem,
…hát keményen élek
Háborús
napló
vadul suhanó halál szele kél
Elégia
bokrokba szél és macska bútt
Járkálj csak, halálraítélt
3.4. A
Meredek út (1938) versei aztán bőven szolgáltatják azokat a képeket, amelyekben
a halálmotívum határozza meg a hangulatot. Ezekből bővebben idézünk.
Huszonnyolc éve, hogy halott vagy
A két halál megérte-é –
kiáltottam a kép felé
Huszonnyolc
év
Készülj. Egyedül, egyedül esel át
a halálon.
Hajnaltól
éjfélig
Sosem feledtem el, hogy meghalok:
ime…
Hajnaltól
éjfélig
Asszonyi had-------------batyuval fut
s földre hasal , ha fölötted keringeni kezd a halál és
annyi halott hever ott-----
Első
ecloga
3.5. A Tajtékos ég (1946) verseiben egészen bonyolulttá,
szinte ellentmondásossá válnak a költő érzelmei. Radnóti Miklós talán már ki is
békülne a halál gondolatával, de a remény még élteti, még hiszi, hogy létezik
az otthon, ahol még boldog lehet szerelmével, Fannival.
Hány súlyos őszt és hány halált,
halálok vad sorát éltem meg eddig én!
Ősz
és halál
Szorgos halál kutatja ezt a kort
Tajtékos ég
Két karodban nem ijeszt majd
a halál nagy
csöndje sem,
Két karodban a halálon,
mint egy álmon
átesem.
Két karodban
S tudja a szív, a kéz, meg a száj, hogy ez itt a halál,
a halál.
Egyszer csak
…ami volt, annak más távlatot ád a halál már. –
A
la recherche
Halált virágzik most a türelem. –
Razglednica 4
4.Összesen 90 adatot találtunk, ezeket mutattuk be az
eddigiekben, hogy a halálmotívum vonalát, időrendi jelentkezését követni
lehessen. A holt szó 20-szor, toldalékosan 40-szer, összetett szóban 20-szor
fordul elő, más: 10. Összesen tehát 90.
Mint látható, a halál, halott, holt szavak teszik ki az
előforduló motívumok nagyobb részét, mintegy 58,44%-át, a toldalékos alakok
aránya 34,44%, összetett szó 1,33% és más 5,79%.
5. Munkám befejeztével elmondom, hogy régen
dédelgetett tervemnek egy részét valósítottam meg ezzel a felméréssel. Tovább
szeretném folytatni Radnóti Miklós költői nyelvének tanulmányozását. Verseit
olvasva, többször újraolvasva, megfigyeltem, hogy melyek azok a nyelvi elemek,
amelyeket előszeretettel használ. Arról szeretnék megbizonyosodni, hogy melyek
költői szókincsének leggyakrabban
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése